Så enkelt är det att slippa knaster i ekonomifunktionen
Att gå från en traditionell redovisningsbyrå till en modern ekonomifunktion är enkelt och utvecklande för verksamheten. Att slippa ‘knaster’ och istället få ut affärsnytta från ekonomifunktionen bör idag vara lika självklart som att använda internet, jobba digital och ta stöd av AI. Gör så här! 🡇
Dags att byta ut den traditionella, knastriga redovisningsbyrån - till en modern ekonomifunktion
Varför gå från redovisningsbyrå till ekonomifunktion?
Självklart underlättar det att förstå varför man inte inte behöver se redovisning och ekonomi bara som ett lagbundet, nödvändigt inslag i företaget. Det första man bör göra är därför att ta kontakt med en van och erfaren ekonomileverantör. Som kan förklara vilka fördelar man får med att byta bort den traditionella redovisningsbyrån, när det gäller beslutsunderlag, lönsamhetsstyrning, proaktivitet osv.
Det här är något som vi på Nya Ekonomikompetens enkelt kan gå igenom med er. T.ex. via ett Teamsmöte på 20-30 minuter. Ta gärna kontakt så bokar vi ett (kostnadsfritt) möte!
5 steg till bättre ekonomifunktion
När ni fått förklarat och kommit till insikt med fördelarna av att utveckla företaget genom att få till en modern och bra ekonomifunktion är det bara att göra så här:
1 Be om en offert
Även om en bra ekonomifunktion i det långa loppet alltid ger mer än vad den kostar, är det förstås bra att få en uppfattning om priset. Be oss om en offert!
2 Du får ett mail tillbaka som du svarar på
Därefter får du ett mail av oss med några frågor. Frågorna är t..ex. hur många leverantörsfakturor ni har ungefär per månad. Hur många kundfakturor, hur många anställda ni har som skall ha lön, antal företagskort, vilken bank ni har osv.
(Frågorna brukar inte ta mer än 10-15 minuter att svara på lite beroende på vilket ekonomisystem man har.)
3 Vi gör en beräkning & lämnar offert
Baserat på våra medarbetares mångåriga erfarenhet, gör vi sedan en beräkning som bygger på den information ni lämnat. Vi lägger in uppgifterna i våra offertmallar och kan sedan jämföra med lite andra uppdrag för att hamna så rätt som möjligt.
Därefter får ni en tydlig och genomarbetad offert av oss.
4 Ni ställer ev. frågor och vi kommer till avslut
Ibland vill de vi skickar offerter till ställa frågor. Sådana svarar vi förstås gärna på. Det är viktigt att båda parter har rätt information att fatta beslut på. Känner ni, och vi, att allt är bra och att det känns positivt att starta ett samarbete om er viktiga ekonomifunktion, omvandlar vi offerten till ett avtal och kommer överens.
5 Vi bjuder in till ett uppstartsmöte
Eftersom vi har startat upp 100-tals kundsamarbeten senaste åren är vi vana att hålla uppstartsmöten och har även en bra checklista för att inte missa något. Det här mötet tillsammans med er, tar oftast lite drygt en timme.
På mötet kommer vi också överens om vem som skall göra vad. Vår utgångspunkt är alltid att vi kan hjälpa till med allt som ni som kund inte vill lägga tid på. Det ni måste göra är dock t.ex. att ge oss access till Skatteverket, banken för kontoutdrag etc.
Och sedan är vi igång och arbetar med er på ett proaktivt sätt - som en riktig ekonomifunktion.
Enkelt - eller hur?!
Vill ni också ta nästa steg i företagets utvecklingsresa inom redovisning, ekonomi och löneservice. Slippa tråkigt ‘knaster’. Ta gärna kontakt med oss på Nya Ekonomikompetens. Välkommen!
- - -
Nya Ekonomikompetens är inte en traditionell redovisningsbyrå - vi är en modern och komplett ekonomileverantör. Läs mer här 🠊