De två viktiga nyckeltalen - för alla företag

Det finns egentligen bara två övergripande strategier att välja mellan när man driver företag. Pris eller kvalitet. Antingen fokuserar man på att konkurrera med pris, eller så lockar man kunderna med kvalitet. Lika självklara är två nyckeltal. 🡇

Få ut mer av ert företags ekonomifunktion. Välj en ekonomileverantör - inte en redovisningsbyrå.

Volym och snittintäkt

Oavsett om ni säljer timmar, produkter eller kvadratmeter yta är volym och snittintäkt per volymenhet mycket viktigt att följa. Konkurrerar man med pris måste man kompensera med högre volymer. Ligger erbjudandet mer på hög kvalitet säljer man sannolikt inte lika stora volymer - och måste (läs: har möjlighet att) då följaktligen ta mer betalt per enhet.

En ständig uppföljning och styrning

Att ha kontroll på var företagets volymer finns, och arbeta med att följa upp och styra mot målsatta dito, i kombination med att hela tiden ha klart för sig snittintäkten på dessa volymer, är alltid avgörande i alla verksamheter som vill vara relevanta och tjäna pengar.

Relationen till den övergripande strategin

Har er verksamhet i första hand ett fokus på att konkurrera med pris, är det förstås hela tiden viktigt att bevaka volymen. Med ett lägre pris krävs det högre volym för att gå med vinst.

Är er verksamhetsstrategi å andra sidan främst fokuserad på kvalitet, behöver ni arbeta aktivt med snittintäkten. Våga ta betalt. Försäljningsvolymerna kommer sannolikt inte bli lika höga som konkurrenternas om de tillämpar pris som konkurrensmedel. Med högre kvalitet kan ni å andra sidan ta mer betalt och fortfarande tjäna pengar även med lägre volym.

- - -

Nya Ekonomikompetens är inte en traditionell redovisningsbyrå - vi är en modern och komplett ekonomileverantör. Läs mer här 🠊

Nästa
Nästa

Så enkelt är det att slippa knaster i ekonomifunktionen