Redovisningsbyrå - idag en omöjlighet, eller?

Det finns idag 10.000-tals s k redovisningsbyråer runt om i landet. De minsta är enmansbolag och de största är koncerner som omsätter miljarder. Gemensamt är att de lyder under Penningtvättslagen, GDPR och hela tiden måste tänka på IT-säkerheten. 🡇

Lagar och säkerhet gör det tufft idag att driva liten byrå utanför de stora koncernerna

Senaste årens konsolidering på marknaden

Det faktum att redovisningsbyråer ställs inför allt fler krav som innebär både kostnader såväl som tidsåtgång har varit en bidragande orsak till att fler och fler byråer ansluter sig till större organisationer. Organisationer med centralt stöd för att reducera risken för IT-intrång, virus, sanktionsavgifter etc.

På bara några år har det dykt upp en handfull aktörer som näst intill gått från noll till hundratals miljoner i omsättning via förvärv av befintliga byråer. Och resan mot konsolidering fortsätter.

I praktiken omöjligt att driva en redovisningsbyrå

Att driva en liten redovisningsbyrå med färre än ett 10-20 medarbetare är idag närmast en omöjlighet utan att göra avsteg från alla krav som finns för att inte riskera böter eller sanktionsavgifter. På ren svenska: man måste ‘fuska’ - innebärande att när väl t.ex. Länsstyrelsen kommer för granskning så kommer man att få sanktionsavgifter utdömda.

100-tals byråer har fått erfara detta de senaste åren. Och sanktionsbestraffningen är tuff. Riktigt tuff. 10% av omsättningen är en normalnivå. Till det skall läggas advokatkostnaderna som byråer belastas med i sina försök att få ner sanktionsavgifterna.

Det enda som brukar bli utfallet av sådana försök är att kvar står redovisningsbyrån skakandes på huvudet i oförstånd - med i stort sett samma sanktionsavgift för redovisningsbyrån att betala. Samtidigt som advokatbyrån förstås också skall ha sin faktura betald.

Förståelse från kunderna gällande Penningtvättslagen

Även om man ofta har en stor fördel av gemensamma rutiner och mallar för de här delarna när man kommer in i en större koncern, måste ändå jobbet ute i kundrelationen göras. Varje år. Minst. Och det tar tid. Bara själva byråunderlaget för Penningtvätt brukar omfatta 50-60 sidor. Till det kommer all dokumentation som skall till per kund. Plus att alla medarbetare behöver få regelbundna utbildningar och reminders kring området Penningtvätt.

Det finns en mycket större förståelse hos kunderna för arbetet idag jämfört med för bara 5-6 år sedan. Att det här handlar om ett lagbundet arbete som är viktigt för samhället att utföra och som byråerna måste ta betalt för. Och att alla företag som utför redovisnings- och ekonomiarbete måste utföra arbetet. Problemet för de mindre fristående byråerna är att arbetet blir mer omfattande. Det gör att kunderna belastas med mer kostnader än hos de byråer som kan dra nytta av stordriftsfördelarna med att ingå i gemensam koncern.

Små, fristående byråer tvingas fuska

Har man inte stöd från centralt håll tvingas man fuska med KYC (kundkännedom) och dokumentation. För att det inte skall ta för mycket tid. Samtidigt som många också hoppas på att mallar från t.ex. branschorganisationer skall vara tillräckliga. Något som flera gånger visat sig inte vara fallet. Sanktionsavgifterna kommer som ett brev på posten - visserligen något senare än annars men ändock oförändrade när det gäller beloppen.

- - -

Nya Ekonomikompetens är inte en traditionell redovisningsbyrå - vi är en modern och komplett ekonomileverantör. Läs mer här 🠊

Föregående
Föregående

Toppbetyg till 2025 års Affärsrådgivar-utbildning

Nästa
Nästa

De två viktiga nyckeltalen - för alla företag