CFO - testa din nivå av finansiellt ledarskap

En Chief Financial Officer (CFO), är en av de mest centrala och högst ansvariga tjänstemännen inom ett företag när det gäller ekonomisk styrning och strategisk ledning. Rätt CFO på rätt plats, tar idag ofta rollen som VD:s närmsta och viktigaste medarbetare.

Hur bra finansiellt ledarskap har du som CFO?

CFO:ns roll omfattar ett brett spektrum av ansvarsområden och det är anledningen till att CFO har alla möjligheter att både bli VD:s närmsta medarbetare såväl som VD:s viktigaste bollplank. Men det ställer förstås krav på att CFO inte bara är en siffermänniska som grottar ner sig i redovisningen. En modern CFO måste lyfta blicken och vara tydligt affärsdrivande i verksamheten.

Vilken förmåga har du själv som CFO? Läs texten nedan och sätt ärliga betyg på dig själv. Summera. Avsluta med att ge dig själv en värdemätare sist i denna text.

Finansiell budgeter & planering

CFO:ns huvudansvar inkluderar att utveckla och övervaka företagets finansiella planer och budgetar. Det innebär att definiera finansiella mål och strategier för att uppnå målen. CFO:n är ansvarig för att säkerställa att företagets ekonomiska resurser allokeras effektivt och i linje med företagets mål.

En bra CFO agerar självständigt i dessa frågor och måste löpande ta ställning till sitt vara eller icke vara i verksamheten, för det fall CFO själv börjar tvivla på ledningens förmåga till styrning och fördelning av de ekonomiska resurser som finns.

CFO, hur bra koll har du på en skala 1 till 5 när det gäller Finansiell budgetering & planering?
1 Ingen koll 2 Någorlunda koll 3 Normal koll 4 Bra koll 5 Mycket bra koll

Kapitalanskaffning

Samtidigt ligger det i CFO:ns roll att både hantera företagets kapitalstruktur såväl som att se till att det finns tillräckligt med finansiella resurser för att driva verksamheten. Det kan, förutom att ständigt övervaka effektiviteten i själva ‘affären’, innebära att säkra extern finansiering, förhandla om lån eller utfärda aktier.

CFO, hur bra koll har du på en skala 1 till 5 när det gäller förmåga till Kapitalanskaffning?
1 Dålig förmåga 2 Normal förmåga 3 Mycket bra förmåga

Riskhantering

CFO:n är ansvarig för att identifiera och hantera finansiella (resultamässiga såväl som balans- och likviditetsmässiga) risker som företaget kan stå inför. Det kan inkludera att utveckla strategier för att hantera valutarisk, ränterisk, kreditrisk och andra typer av finansiella risker.

Här ingår förstås också säkerställande av ‘on-going-koncern’ dvs. att det finns fungerande back-planering för frånvaro av personal, brand/stöld, virusangrepp etc.

Det ställs krav på dagens CFO att agera proaktivt i syfte att skapa handlingsutrymme för nödvändiga aktiviteter som krävs för verksamhetens fortskridande.

CFO, hur bra planering har du på en skala 1 till 5 när det gäller Riskhanteringen?
1 Ingen 2 Någorlunda bra 3 Rätt bra 4 Bra planering 5 Mycket bra

Bokföring & rapportering

Även de mer traditionella ansvarsområdena ligger fortsatt ytterst på CFO:n. Att se till att företagets bokföring är korrekt och i enlighet med redovisningsprinciper och lagar. Och att förbereda och presentera finansiella rapporter för företagsledningen, styrelsen och externa intressenter, inklusive investerare och revisorer.

CFO, hur bra kontroll har du på en skala 1 till 5 när det gäller Bokföring & Rapportering?
1 Dålig 2 Någorlunda 3 Normal 4 Bra 5 Mycket bra

Skatteplanering & efterlevnad

CFO:n är ansvarig för att utveckla och genomföra skatteplaneringsstrategier som minimerar företagets skatteskyldighet inom ramen för lagstiftningen. Det inkluderar också att säkerställa att företaget följer alla skatteregler och rapporterar korrekt till skattemyndigheter.

Även här krävs det ofta rätt långsiktig framförhållning för att maximera de positiva effekterna över tid.

CFO, hur effektivt och proaktivt arbetar du på en skala 1 till 5 när det gäller Skatt & efterlevnad?
1 Låg nivå 2 Normal nivå 3 Mkt bra nivå

Kostnadskontroll & effektivitet

Att övervaka och hantera företagets kostnader och utgifter för att säkerställa att de är rimliga och i linje med budgeten är ytterligare ett område som förväntas hanteras av CFO i verksamheten. Detta innebär också att återkommande och tydligt identifiera områden där kostnadskontroll kan förbättras och effektiviseras.

En VD och ledningsgrupp skall kunna känna en trygghet i att det här sköts av CFO och ekonomifunktionen oavsett om det är goda eller mindre goda tider.

CFO, hur väl implementerade återkommande kostnadsprogram har du på en skala 1 till 5?
1 Låg nivå 2 Normal nivå 3 Mycket bra nivå

Finansiell analys & strategisk rådgivning

En bra CFO fungerar som en viktig rådgivare till företagsledningen och styrelsen genom att tillhandahålla finansiell analys och insikter som stöder strategiska beslut. Det kan inkludera bedömningar av lönsamhet, lönsamhetsanalyser, investeringsutvärderingar och liknande.

Det här ställer idag krav på CFO att även kunna hantera och sortera ut adekvata data från verksamhetens olika källor. Samt att bygga och tillämpa systemstrukturer för att löpande kunna uppdatera beslutsunderlag med aktuell data utan att behöva lägga allt för mycket tid på det eller riskera felaktig tolkning av data som i sin tur skapar missvisande beslutsunderlag.

CFO, vilket stöd är du på en skala 1 till 5 när det gäller Finansiell analys & strategisk rådgivning?
1 Dålig stöd 2 Någorlunda stöd 3 Normalbra stöd 4 Bra stöd 5 Mycket bra stöd

Kommunikation

Dagens CFO-roll har även ofta krav på sig att kunna kommunicera företagets finansiella prestation och utsikter inte bara internt utan även till investerare, analytiker och andra externa intressenter. Detta kan inkludera att delta i kvartalsvisa resultatpresentationer, investerarmöten och även kommunikation av finansiell information till allmänheten.

En CFO duktig på kommunikation kan vara en mycket värdefull ambassadör till företaget i olika sammanhang. En ambassadör som både öppnar upp nya affärsmöjligheter såväl som är den som avgör vad beslutet blir gällande finansiella tillskott av olika slag.

CFO, kommunikativ förmåga har du på en skala 1 till 5 när det gäller företagets finansiella sits?
1 Dålig förmåga 2 Någorlunda 3 Normal 4 Bra 5 Mycket god förmåga

Sammanfattningsvis

Sammanfattningsvis är dagens CFO-roll avgörande för företagets övergripande ekonomiska hälsa och framgång. CFO balanserar på ett strategiskt sätt företagets mål med ekonomisk effektivitet, riskhantering och efterlevnad för att säkerställa en stabil och hållbar finansiell grund för företagets tillväxt och framgång.

Den moderna CFO:n både vill, och ser till att vara bäst lämpad att, ta rollen som VD:s högra hand. Hen gör det genom att agera affärsdrivande baserat på hens goda kontroll och prediktiva förmåga som i sin tur bygger på underliggande data.

- - -

CFO, när du räknar ihop dina poäng ovan kan du få maximalt 34 poäng. Ungefär så här graderar vi ditt utfall:

30 poäng eller mer - Du har en exceptionell nivå av finansiellt ledarskap och såväl VD, styrelse som företaget som helhet, bör ha mycket stor nytta av dig som CFO.

25-29 poäng - Du ligger på en avancerad nivå av finansiellt ledarskap. Du bidrar med mycket samtidigt som det finns delar du bör arbeta med att lyfta till ännu högre nivå.

20-24 poäng - Din nivå är medelhög när det gäller ditt finansiella ledarskap. Var medveten om vilka områden du har lägre förmåga inom och se till att gardera för dessa i avvaktan på att du förkovrar dig och vidareutvecklar ditt totala finansiella ledarskap.

15-19 poäng - Du har antingen nyss tillträtt och ännu inte hunnit genomföra förbättringsprocesser du har som ambition. Eller så har du tagit dig an en utmaning du egentligen inte är riktigt redo för. Se till att du har en erfaren CFO som mentor att diskutera med.

Under 15 poäng - Du bör omgående ta en dialog med din VD om att utvärdera din befattning. Det är mycket viktigt att du är tydlig med att du känner att din erfarenhet ännu inte matchar din befattning. Tillsammans kan ni avgöra vilka åtgärder som behöver tas.

- - -

Läs gärna om vårt systerföretag Economity vars verksamhet i hög grad är inriktad på CFO as a Service: Läs här >>>

Föregående
Föregående

Fördel företag med Personalhandbok

Nästa
Nästa

Från anställda till ambassadörer - 10 så-går-det-till tips